Ноябрь 2024
ПнВтСрЧтПтСбВс
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Сейчас на сайте

Сейчас 132 гостей онлайн

Чого ЦВК хоче від Ради?

Политика

І знову про вибори. Прийнятий закон вкотре – в центрі уваги, адже Центральна виборча комісія, не маючи власного права законодавчої ініціативи, звернулась до депутатів з проханням відкоригувати дещо у прийнятому документі. Відгукнулись «регіонали» Касянюк, Демчишен та Павленко, а також «литвинівець» Сінченко і позафракційний депутат Омельченко – екс-мер Києва.

Законопроект під номером 10533 був зареєстрований у Верховній Раді і відразу викликав збудження опозиції. Голова фракції «БЮТ-Батьківщина» Андрій Кожем’якін сформулював проблему так: це «спроба провладних фракцій провести ревізію виборчого законодавства, яка поглибить парламентську кризу і викличе нову хвилю протистоянь у суспільстві».


Не розібравшись у тому, що текст законопроекту готувала аж ніяк не фракція Регіонів, а ЦВК, Кожем’якін заявив, що прихована мета цього акту – «на законодавчому рівні створити можливості для масової фальсифікації виборів». В чому конкретно полягатимуть такі можливості, бютівець не уточнив, але вже заанонсув те, що опозиція чинитиме спротив прийняттю змін до закону про вибори.

Між іншим — ремарка на замітку опозиції — новації розробляли, зокрема, члени ЦВК Михайло Охендовський та Андрій Магера, а останньго тяжко запідозрити у симпатіях до влади. «Регіонали», бачачи сумніви колег по парламенту, вже діагностували бютівцям «синдром програвших».

Щоб розібратися, через що парламентарі від опозиції готові ламати списи, «Обозреватель» звернувся до очільника Комітету виборців України Олександра Черненка і спитав його про таке.

- Пане Олександре, опозиція побоюється, що зміни до виборчого законодавства матимуть негативні наслідки…

— Даремно. Центральна виборча комісія дійсно ініціювала ряд змін до виборчого законодавства, і йдеться тут про 3 категорії правок. Перша з них – суто технічні моменти. В законі допущено ряд неуважностей та «ляпів». Наприклад, не вказано, що у виборчому бюлетені має бути зазначене прізвище кандидата. Це з серії «не догляділи», але закон слід виконувати, тому така норма виглядає абсурдною.

Другий різновид поправок. Закон слід привести у відповідність до рішення Конституційного Суду. Мова про закордонні дільниці і про подвійне балотування кандидатів. КСУ скасував певні норми, тому текст закону потребує коректив. Третій момент: розвантаження ЦВК і перекладання частини обов’язків на окружні комісії.

Про що тут йдеться? Очікується, що по мажоритарці зареєструються від 3 до 5 тисяч кандидатів. Причому всіх їх мусить реєструвати саме ЦВК (хоч раніше це робили окружні виборчі комісії). Із цим ще ЦВК змирилася. Але – в якості «бонусу» – Центрвиборчком мусить також реєструвати усіх довірених осіб плюс проводити жеребкування між кандидатами перед надання їм ефіру тощо. Для чого цим займатися ЦВК?

Комісія пропонує, щоб бодай обов’язки по жеребкуванню та реєстрацію довірених осіб окружні комісії взяли на себе. Йдеться про технічні моменти, а не про політичні. Я проглянув цей закон і не знайшов в ньому нічого «кримінального». Але оскільки опозиція побоюється того, що разом з цими правками влада протягне і якісь інші, вона вже заявила, що за закон не голосуватиме.

Це хибна позиція, адже «погані» поправки більшість у Раді може провести будь-коли – якщо не цим законом, то іншим. Законопроект, на прийнятті якого наполягає ЦВК, став просто заручником політичних ігор. Але якщо він не буде прийнятий, виборчий процес зазнає відчутних проблем.

- Але чому ЦВК не звернулася до опозиції з проханням скористатися своїм правом на законодавчу ініціативу і внести на розгляд Ради такий законопроект?

— ЦВК звернулась до спікера Володимира Литвина – з тим, щоб будь-який депутат вніс такий законопроект. Текст готувала Центральна виборча комісія, але вносити його на розгляд парламенту мають народні депутати.

- Наскільки ЦВК зараз вкладається у нею ж встановлений графік?

— Вкладається цілком. Інакше і бути не може. Приміром, нарізка округів була проведена вчасно, інша річ, що є питання до якості цієї нарізки.

- Наступний важливий етап – реєстрація кандидатів у депутати?

- 30 липня стартує виборча кампанія, відповідно, партії починають проводити висування кандидатів. На це їм відводять до 14 днів. Знаю, що багато хто планує висунути кандидатів вже на самому початку кампанії.

- Так, БЮТ вкупі з «Фронтом змін» планують проведення з їзду 30 липня – там, вочевидь, і оголосять партійні списки…

Партія регіонів так само планує з’їзд на 30-те.

- Комітет виборців вже фіксує порушення правил гри? Фальстарт кампанії, наприклад? Або підкуп виборців? І якщо так, то хто проявляє себе як найбільший порушник?

— Оскільки кампанія ще не почалася, то й порушень немає, бо немає і кандидатів. Але певні факти ми готуємо до оприлюднення, і через декілька днів вони прозвучать. А найперші порушники – це, як правило, кандидати-мажоритарники, котрі хоч і позиціонують себе як незалежні кандидати, проте підкупом виборців не гребують.

P. S. Ми також вивчили текст законопроекту № 10533 і вибрали з багатьох правок найбільш, на нашу думку, суттєві. З ними можна ознайомитися, зазирнувши у наступну табличку:

Обозреватель

 
Опубликовать ссылку на статью:

У вас недостаточно прав для добавления комментариев.
Возможно, вам необходимо зарегистрироваться на сайте.

Поиск по сайту

Прогноз погоды